Ledige pladser fra  5. januar og frem 📝 Tilmeld dig lige her

Fællesfag

På Aalborg Sportshøjskole er vores fællesfagsblok kernen i den daglige rytme og et sandt udtryk for højskoleånden. Fællesfagsblokken omfatter fag som morgensamling, fællesmøder, fællessang, fællestimer og inspirerende foredrag. Det er her, vi samles som et fællesskab og deler oplevelser, der styrker vores samhørighed og personlige vækst.

I fællesfagsblokken er der kun ét fag ad gangen, hvilket understreger fællesskabets betydning og vores fælles engagement i højskolens liv. Disse stunder er en chance for at trække vejret sammen, reflektere over dagens læring, og ikke mindst, nyde hinandens selskab. Vores fællesfagsblok er designet til at inspirere, udfordre og støtte hver enkelt elev i at omfavne både det fællesskab og de personlige rejser, der udgør essensen af højskoletilværelsen.

Morgensamling

Morgensamlingen på Aalborg Sportshøjskole er et essentielt dagligt ritual, der finder sted hver morgen fra mandag til fredag mellem kl. 8.00 og 8.30. Morgensamlingerne er det første fag for alle vores højskoleelever og sætter tonen for resten af dagen. Vi begynder med at synge en eller to sange fra Højskolesangbogen, hvilket skaber en følelse af samhørighed og fællesskab. Derefter deles vigtige informationer og beskeder fra både elever og lærere. Morgensamlingen er ikke bare en informativ start på dagen; det er en fejring af vores fælles kultur og styrker vores fællesskabsfølelse, hvilket forbereder os til en produktiv og berigende dag fyldt med læring og personlig udvikling.

Foredrag

Hver onsdag mellem kl. 10.30 og 12.00 er der foredrag i skemaet. Foredragene dækker et bredt spektrum af emner fra doping og politik til kost og ernæring, hvilket stimulerer til dybdegående samtaler og diskussioner blandt eleverne. Disse sessioner tilbyder også et unikt indblik i Grundtvigs pionerånd og friskolebevægelsens rødder.

Fællesmøde

På Aalborg Sportshøjskole er fællesmødet et centralt forum for åben dialog. Vi starter mødet i mindre grupper samme med gruppelæreren. Dette giver alle en chance for at diskutere og forberede sig på de emner, der skal tages op. Herefter samles alle eleverne i højskolens foredragssal, hvor vi diskuterer både store og små spørgsmål. Det er her, vi sammen afdækker alt fra dagligdags praktikaliteter til større beslutninger, og det sikrer, at alle stemmer bliver hørt og taget i betragtning i vores fællesskab.

Fællestime

Hver fredag afslutter vi ugen med en fællestime, der varer 1,5 time. Indholdet i disse timer varierer bredt og inkluderer alt fra boldturneringer og holdaktiviteter til spil som "Pac-Man", opgangsdyster, brætspil og skolegårdslege. Fælles for alle aktiviteterne er, at de bringer os sammen om noget sjovt og engagerende. Fællestimen er designet til at styrke båndene mellem eleverne gennem leg og samarbejde, og det er en fantastisk måde at runde ugen af på med højt humør og gode minder.

Fællessang

Højskolesangbogen danner rammerne for fællessang. Her er det fællessang som er i højsædet og vi synger nogle af de bedste klassiske sange og lære også nogle af de lidt mindre sange at kende. Skolens musiklærer fortæller desuden om sangens betydning og historie. Fællessang giver samtidig et godt afbreak i hverdagen og skabe et godt fællesskab. Så vær klar på at synge til fællessang og det gør ikke noget du ikke kan synge.